Niet tevreden? Geef uw klacht door

Wij doen ons best u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u ergens ontevreden over bent. Wij zien iedere uiting van ontevredenheid als klacht. Uw klacht kan bijvoorbeeld gaan over een beslissing rondom uw pensioen. Een door ons gemaakte fout. Of over hoe wij u behandelden. Laat dit ons weten. Zo kunnen wij u helpen én onze dienstverlening verbeteren.

 

Illustratie mogelijkheden om klacht door te geven

U geeft uw klacht door

Via Mijn Architectenpensioen. U kunt ons ook bellen, een brief sturen of het online contactformulier invullen.

 

 

Illustratie pensioenfonds geeft reactie

Wij geven een reactie

We gaan aan de slag. U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie.

 


 

Illustratie ontevreden deelnemer

Niet tevreden met onze reactie?

Dan kunt u bezwaar maken bij onze klachtencommissie. Komen we er samen echt niet uit? Dan kunt u naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen.

U geeft uw klacht door

U kunt uw klacht indienen via Mijn Architectenpensioen. U kunt ons ook bellen, of het online contactformulier invullen. U kunt ook een brief sturen naar: Klantteam Pensioenfonds voor de Architectenbureaus Postbus 637, 1000 EE Amsterdam.

Wilt u als u ons schrijft het volgende noemen?

  • De datum;
  • Uw registratienummer. Dit nummer vindt u als u inlogt op Mijn Architectenpensioen en op al onze brieven;
  • Uw naam, adres, uw geboortedatum en eventueel uw e-mailadres;
  • Uw klacht. Waarom u ontevreden bent of waar u het niet mee eens bent.

Wij geven een reactie

U krijgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. We proberen uw klacht binnen 10 werkdagen af te handelen. Soms hebben wij meer tijd nodig. Dat laten we dan weten. U ontvangt een brief of een e-mail.

Niet tevreden met onze reactie?

Bent u niet tevreden met onze reactie op uw klacht? Dan kunt u bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Hieronder staat hoe u dat kunt doen.

Als we er samen niet uitkomen, kunt u naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP is onpartijdig en onafhankelijk. En u hoeft hier niet voor te betalen.

U ontvangt een reactie binnen maximaal 12 weken na het doorgeven van uw klacht. Hebben wij informatie bij u opgevraagd? Dan tellen we de tijd die u nodig heeft, om de informatie naar ons op te sturen, daarbij op.

Bent u niet tevreden met onze reactie op uw klacht? Dan kunt u bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Hieronder staat hoe u dat kunt doen.

Stuur uw brief naar:

Klachtencommissie Pensioenfonds voor de Architectenbureaus (Afd. Juridische zaken)
Postbus 637
1000 EE Amsterdam

Vermeld daarbij de volgende gegevens:

  • uw naam, adres en geboortedatum;
  • uw registratienummer bij Pensioenfonds voor de Architectenbureaus, dit nummer vindt u op alle brieven die u van Pensioenfonds voor de Architectenbureaus krijgt;
  • de datum waarop u de brief verstuurt;
  • een beschrijving van en de reden van uw bezwaarschrift.

U kunt ook gebruikmaken van ons contactformulier.

Doe dit wel op tijd:

  • Binnen 20 dagen na de beslissing over uw klacht. De klachtencommissie doet uitspraak binnen 40 dagen nadat uw beroep is ontvangen.
  • Ging uw klacht over een individueel besluit van het pensioenfonds? Dan moet u binnen 2 maanden na het besluit bezwaar maken. De klachtencommissie doet uitspraak binnen 2 maanden nadat uw beroep is ontvangen.

Doorloopt eerst het volledige klachtenproces van Pensioenfonds voor de Architectenbureaus. Komen we er samen niet uit? Dan kunt u contact met GIP opnemen. GIP is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor pensioenfondsen. In de folder van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) leest u daar meer over.

U kunt ook altijd naar de rechter stappen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Het fondsbestuur kan bij bijzondere omstandigheden een uitzondering maken op de regels. Bent u van mening dat uw situatie niet in het reglement is geregeld? Of dat het toepassen van het reglement leidt tot een onredelijke uitkomst? Dan kunt u het fondsbestuur vragen om een uitzondering te maken.

Hiervoor doet u een schriftelijk verzoek bij het klantteam van Pensioenfonds voor de Architectenbureaus. Het is belangrijk dat u in uw verzoek toelicht waarom toepassing van het reglement in uw situatie tot een onredelijke uitkomst leidt. En welke bijzondere omstandigheden aanwezig zijn. Uw verzoek wordt na ontvangst voorgelegd aan het fondsbestuur ter beoordeling.

Bent u het oneens met de beslissing van het fondsbestuur? Dan heeft u de mogelijkheid om uw verzoek voor te leggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Wilt u meer informatie over de werkwijze van de GIP? Ga dan naar hun website of bekijk de brochure.

Pensioenfonds voor de Architectenbureaus doet zijn uiterste best om geen fouten te maken in de pensioenadministratie. Toch komt het voor dat een pensioen onjuist is vastgesteld. Dit komt bijvoorbeeld doordat er een verkeerd salaris is opgegeven, of het moment waarop iemand begon met opbouwen van pensioen klopt niet. Wat gebeurt er dan?

Is het geregistreerde pensioen te laag?

In dat geval wordt het pensioen altijd verhoogd, ook als de fout al heel lang geleden is gemaakt. Zo lang de persoon die het pensioen opbouwt nog leeft, kan een te laag pensioen worden aangepast. Te lage uitkeringen uit het verleden worden dan nabetaald.

Is het geregistreerde pensioen te hoog?

Pensioenfonds voor de Architectenbureaus heeft de mogelijkheid om een te hoog pensioen naar beneden aan te passen. Maar we bekijken alle omstandigheden zorgvuldig. 

  • Bent u nog niet met pensioen? Dan passen we het pensioen altijd aan. 
  • Te veel ontvangen pensioen dat langer dan 5 jaar geleden is uitbetaald, hoeft niet terugbetaald te worden. 
  • Is de fout lang geleden gemaakt en is het te hoge bedrag al vaak getoond op een pensioenoverzicht? Dan zal Pensioenfonds voor de Architectenbureaus de uitkering misschien niet verlagen, of de te hoge uitkering in stapjes afbouwen. 
  • Heeft iemand de afgelopen jaren te veel ontvangen? Ook dan bekijken wij van geval tot geval of er geld moet worden terugbetaald of niet. Daarbij is een belangrijke vraag of iemand had kunnen weten dat het bedrag niet klopt. Een andere vraag is of iemand zelf verkeerde informatie heeft aangeleverd waardoor de uitkering niet klopt, of dat Pensioenfonds voor de Architectenbureaus de fout heeft gemaakt. 
  • Als het pensioenfonds niet goed heeft gereageerd op een signaal dat de pensioenuitkering niet klopt, hoeft er meestal niets terugbetaald te worden. Het dagelijks bestuur besluit hierover.

U kunt ons helpen!

Kijk op informatie die u van het fonds krijgt, zoals het UPO, of de gegevens die u zelf weet goed geregistreerd staan. Denk bijvoorbeeld aan uw persoonlijke gegevens. Neem contact met ons op als iets niet klopt of als u hier niet zeker over bent. Pensioenfonds voor de Architectenbureaus heeft beleid opgesteld over hoe het fonds omgaat met deze situaties. Dit leest u in het herzieningenbeleid.