Werken de ondernemingen waarin we beleggen niet op een duurzame, verantwoorde wijze? Dan kan dat aanleiding zijn om het gesprek aan te gaan, naast uitsluiting. Die gesprekken doen we niet zelf. Onze vermogensbeheerder doet dit voor ons. Die spreekt voor meerdere van haar klanten. Dat vergroot het effect. U vindt hier een aantal voorbeelden:
Veiligheid medewerkers na dodelijke brand in Kazachstan
ArcelorMittal (MT) is de op één na grootste staalfabrikant van de wereld. Op 28 oktober 2023 was er een flinke brand in de Kostenko-kolenmijn in Kazachstan. De brand was ontstaan na een ontploffing van methaangas. In totaal kwamen hierbij 46 medewerkers om het leven.
MT zocht na het ongeluk zelf contact om uit te leggen welke herstelacties werden uitgevoerd. Ook gaf men aan wat er misging en welke lessen men had geleerd. Ons engagementprogramma had eerder al met MT gesproken over de slechte staat van de veiligheid in Kazachstan. De redenen van MT voor wat er mis is gegaan zijn teleurstellend. Zeker gezien de veiligheid in de regio. MT beloofde meer informatie na onderzoek naar de veiligheidswerkwijzen in het hele bedrijf. De uitkomsten volgen nog. Op basis daarvan spreken we weer verder met MT.
MT beloofde meer informatie na onderzoek naar de veiligheidswerkwijzen in het hele bedrijf. De uitkomsten volgen nog. Op basis daarvan spreken we weer verder met MT.
De leidende benadering van Adobe op het gebied van verantwoorde AI
Adobe is een van de grootste softwarebedrijven van de wereld. Kunstmatige intelligentie (AI) is verankerd in veel van hun producten en diensten. Daarom stond verantwoorde AI hoog op onze engagementagenda.
We gingen in gesprek om meer te weten te komen over verantwoorde AI. En hoe Adobe hiermee omgaat. Het gesprek ging onder andere over de grootste risico’s en hoe Adobe die kleiner maakt. Bijvoorbeeld met een ethische AI-commissie. Het is duidelijk dat Adobe vooruitloopt.
We namen een aantal uitkomsten mee in ons beoordelingskader voor verantwoorde AI. Dit soort engagementgesprekken zijn belangrijk voor de verdere ontwikkeling van verantwoorde AI. En onze investeringen in bedrijven die zich hiermee bezighouden.
Uitfasering kolen 2.0
In 2021-2022 richtte ons engagementprogramma zich op de uitfasering van kolen bij het opwekken van energie. Op dit moment heeft een aantal landen net zero-doelen (doelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen naar saldo nul) geformuleerd. En maken zij een begin met de transitie. Het programma richt zich nu op landen die het aantal kolenmijnen wil uitbreiden. Of meer dan 30% van hun omzet uit kolen halen.
We voerden in het 4e kwartaal van 2023 met 8 bedrijven in totaal 11 engagementgesprekken. Het ging over het beheersen van de risico’s tijdens de transitie. We spraken onder andere RWE, een van Europa's grootste elektriciteitsbedrijven. Dit bedrijf heeft de datum voor de uitfasering van elektriciteitsopwekking met kolen naar voren gehaald (2030). We zien RWE als een prima voorbeeld van een goed georganiseerde uitfasering van kolen.
Klimaatverandering en banken
Onze engagementspecialisten spraken de afgelopen 2 jaar ruim 60 banken aan op klimaatrisicobeheer. Banken zijn belangrijk voor het halen van de wereldwijde net-zero doelen voor de uitstoot van broeikasgassen in 2050. We verwachtten ambitieuze tussentijdse doelen voor 2030. We moedigden banken aan hun klimaatrisicobeheer te verbeteren. Na onze gesprekken zien we goede vooruitgang.
Wanneer stoppen met gesprekken?
Belangrijk is dat de gesprekken ook wat opleveren. Boeken we onvoldoende resultaat, dan kunnen we ervoor kiezen niet meer in een bedrijf te beleggen. We kijken daarvoor onder meer naar de voortgang die is geboekt op de misstanden die bij de onderneming zijn aangekaart. Daarvoor worden concrete veranderingen geformuleerd. Op die punten wordt actief bijgehouden in hoeverre die worden bereikt binnen de termijn van twee jaar.
Is een misstand onvoldoende aangepakt en is er ook geen verwachting dat het beter wordt? Dan is de onderneming kandidaat voor uitsluiting voor minimaal een jaar.