Werken met het SWP

U gebruikt het Selfservice Werkgevers Portaal voor het raadplegen, wijzigen en beheren van uw gegevens. Als u geen salarispakket heeft gebruikt u het ook om pensioenaangifte te doen. Op deze pagina vindt u handleidingen en toelichtingen om snel van start te gaan. 

U levert uw gegevens aan via een Levering Premie en Gegevens (LPG). Hoe levert u uw LPG aan? Wat moet u doen bij wijzigingen in uw personeelsbestand? Wat zijn de aandachtspunten bij het aanleveren? Het antwoord op o.a. deze vragen vindt u in deze toelichting.

Toelichting levering premie en gegevens

Deze wijzigingen geeft u door via het SWP. Het kan tot 10 dagen duren voordat een wijziging is doorgevoerd.

Handleiding gegevens wijzigen SWP

Er zijn drie dienstverlenende rollen die belangrijk zijn in het proces van de levering van uw gegevens. Het is van belang dat u bij iedere rol de juiste contactpersoon en contactgegevens invult. Hiermee bepaalt u wie namens uw bedrijf de levering van loon- en premiegegevens kan verzorgen en wie toegang heeft tot uw bedrijfsgegevens in SWP.
 

1.        Gegevensleverancier
De gegevensleverancier is verantwoordelijk voor het transport van de gegevens naar ons. Zodra de gegevensleverancier de gegevens heeft ingezonden, ontvangt hij of zij een terugkoppeling per e-mail of we de gegevens technisch kunnen verwerken. Als een levering technisch afgekeurd is, kan de gegevensleverancier in SWP de reden van de technische afkeuring raadplegen. Vervolgens moet de gegevensleverancier de levering corrigeren en opnieuw inzenden.

2.       Personeel- en salarisadministratie
Degene in de rol van personeel- en salarisadministratie is verantwoordelijk voor de inhoud van de levering. Dit is dus de persoon die de loon- en persoonsgegevens invoert via het eigen salarispakket of via SWP. Deze contactpersoon ontvangt per e-mail de inhoudelijke signalen op de gegevens die zijn ingestuurd. Via de portal kan hij of zij de betreffende signalen inzien en vervolgens de benodigde wijzigingen doorvoeren in het eigen salarispakket en opnieuw (laten) insturen.

3.       Financiële administratie
Deze contactpersoon ontvangt de facturen per e-mail.

U leest in deze handleiding hoe u in het portaal signalen raadpleegt en op basis hiervan een correctielevering aanmaakt.

Handleiding corrigeren ​van een levering bij signalen

In deze handleidingen nemen we u mee in het in- en uitdienstmelden van uw werknemers.

·       Een werknemer uit dienst melden

·       Een eerste aanlevering of een nieuw dienstverband aanmaken

Als u uw LPG-bestand aanmaakt via uw loonpakket, kunt u ervoor kiezen om het bestand in te sturen via de 'upload' functie in het portaal. In deze handleiding leest u hoe u een LPG-bestand via het portaal kunt uploaden.

Handleiding uploaden via het portaal

U vraagt hiervoor het Excel-template en de instructie aan bij onze helpdesk. De ingevulde Excel-template stuurt u per e-mail aan ons retour.